Tuesday, November 9, 2010

Renungan Bersama (Tips-tips Mendidik Anak)

Tips 1
Cari peluang untuk beritahu anak-anak supaya takut kepada Allah sekurang-kurangnya sekali sehari.


Tips 2
Tunjukkan kasih sayang kepada anak sekurang-kurangnya sekali sehari dengan niat yang ikhlas di dalam hati, sama ada melalui perbuatan atau terus berkata bahawa anda sayang kepada mereka.


Tips 3
Fahami kehendak dan perasaan anak dengan serius. Jangan sesekali tidak ambil indah dengan apa yang diluahkan oleh mereka.


Tips 4
Katakan “takpe” apabila anak tidak sengaja melakukan kesilapan. Sebaliknya anda perlu lebih berhati-hati agar tidak tersilap terutama di hadapan mereka.


Tips 5
Wujudkan sebuah buku penghargaan kepada anak. Catat setiap perkara baik pertama yang mereka lakukan. Seperti tarikh mula berkata “a”, meniarap, merangkak, berjalan, bersekolah, dapat no.1 dan sebagainya.


Tips 6
Senyum atau ketawa sederhana ketika anak buat ‘joke’ walaupun pada anda ia bukannya lawak mana.


Tips 7
Puji setiap percubaan baik yang dilakukan oleh anak tanpa menghiraukan keputusannya.


Tips 8
Ambil gambar hari pertama setiap permulaan sesi persekolahan anak kemudian abadikan kenangan tersebut dalam album berasingan.


Tips 9

Sentiasa cabar pengetahuan dan minda anak, hiburkan suasana itu dengan sama-sama mencari jawapan kepada cabaran tersebut


Tips 10
Ingatkan anak agar selawat ke atas Rasulullah SAW sekurang-kurangnya setiap kali bangun dan ingin tidur.


Tips 11
Apabila anak tiada mood kerana kecewa tidak dapat berbuat sesuatu sebagaimana yang diharapkan, beritahu anak bahawa ‘tidak boleh’ atau ‘tidak dapat’ atau ‘tidak mampu’ itu bukanlah untuk selama-lamanya. Dengan latihan secara istiqamah (berterusan) dan bersungguh-sungguh, kemahiran baru akan diperolehi seterusnya merubah keadaan menjadi ‘boleh’ atau ‘dapat’ atau ‘mampu’ buat.


Tips 12
Elakkan berkata kepada anak “kan (ayah/ibu) dah bagitau! ianya…” sebaliknya katakan “kan (nama anak) dah tahu ianya….”


Tips 13
Katakan terima kasih secara sedar dari dalam hati atas ucapan baik atau penghargaan yang anak berikan kepada anda.


Tips 14
Jangan paksa anak meminati apa yang anda suka, sebaliknya bantu mereka kenali kelebihan pada diri di samping memberi galakan dan bantuan ke arah memperkayakan minat mereka itu. Setiap orang memiliki kelebihannya yang tersendiri.


Tips 15
Nyatakan secara terus terang setiap kali anda tidak suka terhadap tindakan anak. Memilih untuk diam sebagai langkah pencegahan bukan sahaja menjadikan anak untuk konfius sebaliknya mengajar mereka mengambil sikap sama apabila berselisih pendapat dengan anda.


Tips 16
Jangan biarkan anak tertidur dalam kemarahan, atau tidur dengan fikiran bahawa anda sedang marah kepadanya.


Tips 17
Jelaskan kepada anak bahawa setiap orang memang mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza. Hormatilah pandagan anak dan berilah teguran dengan hikmah sehingga pendapat mereka itu berada di jalan yang betul.


Tips 18

Jangan buka rahsia, kelemahan, kesilapan, sejarah hitam ataupun aib anak kepada orang lain walaupun adik beradiknya sendiri.

Tips 19
Bawa anak lelaki untuk sama-sama solat berjamaah di masjid atau surau. Luangkan masa untuk membawa seisi keluarga seminggu sekali solat jamaah di masjid atau sekurang-kurangnya pada hari-hari istimewa dalam kehidupan yang ada kaitan dengan anak.


Tips 20
Selalu ucapkan pesanan baik kepada anak di saat-saat perpisahan kemudian iringi dengan ucapan doa selamat seperti “Maassalamah, selamat tinggal atau lain-lain doa”.


Tips 21
Biarkan anak-anak terutama yang masih kecil itu menangis sekiranya mereka perlu. Mudah-mudahan ia tidak akan menjadikan ibu bapa menangis apabila mereka telah besar.


Tips 22
Wujudkan sebuah tin “saya boleh” untuk setiap anak. Biarkan anak menghias sendiri tin mereka mengikut citarasa. Setiap kali anak dapat menguasai sesuatu yang baru, anda buat sedikit catatan untuk dimasukkan ke dalam tin “saya boleh” berkenaan. Dari masa ke masa, ajak anak melihat pencapaian-pencapaian terbaik yang pernah diraihkannya.


Tips 23
Bantu anak menggambarkan (melalui lukisan, lakaran dll) tentang perasaan yang baru mereka kenali atau rasai. Bincang dengan anak apa yang membuatkan mereka berperasaan sebegitu.


Tips 24
Cuba untuk tidak sesekali membawa balik kerja anda ke rumah atau ke hadapan anak-anak. Lukiskan dalam minda satu garis pemisah di antara kehidupan pejabat (kerja) dan rumah (keluarga) anda.


Tips 25
Letakan gambar anak-anak di tempat-tempat istimewa seperti atas meja dalam bilik tidur, di ruangan tangga atau dalam wallet duit. Sekiranya anak terlihat, beritahu mereka betapa pentingnya mereka dalam hidup anda.


Tips 26
Biarkan anak melakukan sesuatu yang mereka rasa boleh membantu anda seperti menolong anda membuka pintu rumah, suiz lampu atau sehingga menekan butang lif (di tempat awam).


Tips 27
Apabila anda menyiapkan peralatan anak untuk berehlah, menyertai kem, balik ke asrama atau lain-lain, ingatlah untuk menulis sesuatu nota istimewa untuk dimasukkan bersama peralatan tersebut.


Tips 28
Pastikan anak-anak khatam al-Quran sebelum mencapai umur 10 tahun dan menghafal surah-surah lazim.


Tips 29
Amalkan membaca sepotong hadis sekurang-kurangnya sekali seminggu selepas solat berjamaah bersama keluarga (cth maghrib setiap sabtu). Boleh juga diberikan tugas kepada anak yang telah pandai membaca untuk mengetuai bacaaan terjemahan hadis kemudian bapa memainkan peranan menghuraikan hadis tersebut untuk diambil pengajaran daripadanya.


Tips 30
Luangkan masa untuk menghadiri majlis-majlis rasmi anjuran pihak-pihak berkenaan yang melibatkan anak-anak seperti mesyurat PIBG, majlis solat hajat sekolah, perasmian kem motivasi dan sebagainya.


Tips 31
Bawa anak-anak bercuti setahun sekali terutama ke tempat-tempat yang boleh memberikan nilai tambah ilmu seperti tempat bersejarah yang dapat diterangkan kepada mereka kebesaran dan keagungan ciptaan Allah.


Tips 32
Mainkan alunan zikir-zikir atau ayat-ayat al-Quran dalam kereta sekiranya membawa anak bersama. Setidak-tidaknya memilih siaran radio yang mementingkan info dan input kerohanian seperti memainkan lagu-lagu nasyid dan tazkirah.


Tips 33
Luangkan masa untuk menikmati makanan bersama anak-anak sekali sehari (makan malam) atau paling kurang seminggu tiga kali bagi mereka yang selalu traveling atau terlalu sibuk dengan kerja. Minta anak-anak (secara bergilir-gilir) mengetuai bacaan doa makan.


Tips 34
Ajar anak-anak untuk sama-sama menyambut dan meraikan tetamu. Elok diadakan sesi taaruf (pengenalan diri) ringkas untuk memperkenalkan tetamu kepada anak. Jangan sesekali membiarkan anak merasakan diri mereka tidak penting dalam keluarga dengan berkurung di dalam bilik atau melakukan aktiviti sendirian.


Tips 35
Minta anak-anak untuk memilih, membalut, membuat dekorasi hadiah yang ingin diberikan kepada relatif, sahabat atau siapa sahaja yang akan dikunjungi.


Tips 36
Luangkan masa untuk anak berkongsi sesuatu dapatan, kemahiran atau ilmu baru sama ada dari sekolah, buku yang dibaca atau dari mana-mana sumber yang lain. Contohnya meminta anak melakukan simulasi guru mengajar, atau kerja kumpulan bagi menunjukkan cara mereka mendapatkan ilmu tersebut. Berikan galakan dan penghargaan.


Tips 37
Ingatkan anak-anak sekurang-kurangnya sekali sehari, untuk melakukan ibadah khusus (walaupun mereka telah melakukannya, peringatan perlu dibudayakan) seperti solat, zikir atau melakukan taat kepada Allah yang lain seperti menutup aurat, mentaati ibubapa, guru, alim ulama dan orang-orang tua.


Tips 38
Alunkan bersama anak (selepas solat berjemaah) zikir-zikir tertentu seperti zikir munajat atau wirid selepas solat dan lain-lain. Anak-anak akan membesar dalam budaya yang sangat positif iman ini, insyaAllah.


Tips 39
Sediakan hiburan yang mendidik anak ketika membawa mereka bersama dalam kereta. Contohnya memainkan zikir, doa, lagu nasyid atau hiburan yang bersifat motivasi dan pendidikan.


Tips 40
Sekiranya anda ingin memberi hadiah kepada kumpulan kanak-kanak yang ramai, contoh pada hari-hari perayaan, jadikan anak anda sebagai penerima hadiah yang pertama.


Tips 41
Langgan satu majalah khusus bagi anak anda yang akan diterimanya secara berkala melalui perkhidmatan pos.


Tips 42
Tanamkan ke dalam jiwa anak-anak satu budaya dan gantikannya dengan budaya yang baru sekiranya ia telah menjadi sebati dalam jiwa. Contoh budaya memberi salam. Setelah budaya tersebut sebati dalam jiwa anak, tambahkan dengan satu budaya baru, contohnya mengucapkan terima kasih, seterusnya budaya membaca dan pelbagai nilai tambah diri yang lain.


Tips 43
Berikan anak-anak tanggungjawab yang mampu dipikul olehnya mengikut kesesuaian peringkat umur.


Tips 44
Tanam dalam jiwa anak-anak betapa pentingnya kebersihan. Amanahkan satu-satu kawasan dalam rumah bagi setiap anak memantau kebersihannya.


Tips 45
Cabar minda anak-anak dengan perkara-perkara yang dapat membangkitkan daya kreativiti mereka. Contoh selalu berteka teki dan sama-sama mencari jawapan, atau mengubah sesuatu yang telah terpakai menjadi satu ciptaan baru dan sebagainya.


Sama-sama kita realisasikan.. insyaAllah.
Penulis Oleh:-IbnRajab Online

1 comment:

eraedarbesut said...

salam..
wah tahniah..info yg hebat...